top of page

על קרציות פרעושים וטפילים אחרים


אחד האלמנטים החשובים בגידול חיית בית הוא הדברת מזיקים. על וב-חיית הבית שלנו יכולים לחיות (לא בשלום ובאחווה), מספר טפילים ומזיקים כגון- פרעושים, קרציות ותולעים (הקשר בינהם יפורט בהמשך). למזיקים אלו מספר השפעות על חיית הבית, מעקיצה וגירוד מטריד ועד להעברת מחלות המסכנות את חייהם.

פרעושים

הפרעוש הנפוץ בארץ הוא "פרעוש החתול" Ctenocephalides felis.

למרות שמו הוא יכול להמצא על כלבים, חיות בית וחיות בר שונות. מאחר והפרעושים נפוצים בעיקר בסביבה חמה, בארצינו, שכמעט אינה נהנית מימים קרים, קשה להגדיר עונה אחת לפרעושים ויש להתייחס אליהם כאילו נמצאים כל השנה.

הפרעושים הם חרקים מחוסרי כנף הידועים ביכולת הקפיצה שלהם.

למעשה הם טפילים אשר מבלים את החלק הבוגר של חייהם על גוף החיה וניזונים מדמה. מאחר ואת שאר גלגולי החיים שלהם הם מבלים על הקרקע, הם מועברים מחיה לחיה ומהקרקע לחיה בדרכים שונות. למעשה, גם אם בעל החיים שלנו אינו יוצא מהבית או אינו נפגש עם חיות אחרות, יכולים להמצא עליו פרעושים שנצמדו אלינו בהיותינו בחוץ.

כיצד נזהה אם לבעל החיים שלנו יש פרעושים?

בדיוק (או כמעט..) כמו זיהוי כינים אצל ילדים... :) - מספיק פרעוש אחד על מנת לגרום לגירוד עד כדי פציעה וזיהום.

אצל חלק נכבד מהכלבים והחתולים מתפתחת עם השנים אלרגיה לפרעושים. בעלי חיים אלו מגיבים לרוק שמועבר בעקיצת הפרעוש בתגובה המתבטאת בגירוד אינטנסיבי, ליקוק ופציעה עצמית עד כדי זיהום ואף לאנמיה. לעיתים נוכל לראות גם נקודות שחורות על הכלב – נקודות אלו הן למעשה דם מעוכל- צואת פרעושים.

בכל הנוגע לפרעושים – אין לחכות שיאותר פרעוש או סימנים, אלא מניעה מראש וטיפול תדיר נגד פרעושים וקרציות.

מעבר למטרד ולסיכון חיית המחמד, גם אנחנו איננו חסינים מפני עקיצת פרעוש (למרות שהוא אינו יכול לחיות על גופינו), ומי שכבר זכה בכך יודע שמדובר באחת העקיצות המטרידות והמגרדות ביותר, וכמו בכלבים, גם בני אדם הרגישים לעקיצת פרעוש יגיבו בתגובה אלרגית בדרגות שונות.

* ציינתי קודם נגיעות בתולעי מעיים, הפרעוש ותולעי המעיים חולקים סינרגיה המאפשרת זה את מעברה של זו- כשבעל החיים מלקק את גופו ובולע פרעוש- זה מתעכל בקיבה וכך משתחרר אל מערכת העיכול שלה שלב מיקרוסקופי של התולעת.

קרציות

להבדיל מהפרעוש, הקרציה הנה טפיל גדול יותר שאינו זריז במיוחד הנצמד לבעל החיים למקום אחד ואינו נוטה לטייל עליו. כך שניתן יותר בקלות לאתר נגיעות בקרציות- בין האצבעות, באוזניים ואף על הגוף. אולם, בדומה לפרעוש גם היא ניזונה מדם ומבלה את רוב שלבי חייה על הקרקע ו"אורבת" ליונק גם על צמחים, גורם שמגדיל את סיכויי העברתה והפצתה. בעת הצמדותה לעור היא מפרישה חומרי אילחוש ונשארת על בעל החיים עד לתום "הארוחה", בשלב זה היא מתנתקת, נושרת לקרקע ומטילה ביצים.

בניגוד לפרעוש, (להוציא את המקרה המפורט לעיל של בעל חיים הרגיש לעקיצתו) מספיקה קרציה אחת על מנת לגרום נזק חריף, עד סכנת חיים לבעל החיים. הקרציות מעבירות טפילי דם שונים לכלבים ולבני אדם (קדחת הקרצית- הארליכיוזיס נפוצה מאוד בארץ ומסכנת את חיי הכלבים שלנו. באנשים , באיזורים שנים בעולם, נפוצות מחלות שונות הנגרמות מטפיל דם המועבר ע"י קרצית, בארץ זו קדחת הבהרות. אין להתבלבל ולחשוב שאם כלבינו חלה בקדחת קרצית- אנו בסכנת הדבקות. מדובר בטפילי דם שונים, הספציפיים ליונק המוטפל.

קדחת הקרצית הנפוצה בארץ, נגרמת ע"י ארליכיה קאניס - הסימנים לקדחת קרצית בכלב אינם ספציפיים בשלב הראשוני - הכלב נראה "חולה", קצת אפאטי, ירידה בתיאבון, חולשה, בשלבים הבאים- לעיתים אחרי שנראה שחזר לאיתנו- הפגיעה תהיה כרונית ונראה את תוצאותיה של ירידה בטסיות הדם וסימפטומים נוספים, קליניים ומעבדתיים.

מעבר לקדחות קרצית, נגיעות בקרציות יכולה לגרום לתגובה אלרגית, פצעים, דלקות ואנמיה.

הדברה

הדברת טפילים נחלקת להדברה סביבתית וטיפול ישירות בחיית המחמד.

  1. הדברה סביבתית - רלוונטית בעיקר לבעלי חיים החיים גם בחוץ, בבתים צמודי קרקע וכיוצ"ב. אולם ישנם מקרים בהם ישנה נגיעות רבה בתוך הבית מסיבות שונות. במקרים אלו טיפול ישירות בחיית המחמד לא יספיק ועלינו לטפל גם בסביבה- על ידי מדביר מקצועי, תוך שימת לב לסוג החומר, לחשיפה הפוטנציאלית שלו לבני הבית ולילדים בפרט, לרעילותו לחיית הבית ולחיות בר. לעיתים יש צורך בהרחקת חיית הבית למספר ימים. יש לשים דגש על מקום המרבץ שלה- אם יש צורך לזרוק, לכבס או להחליף שמיכות וכו'. בשל הריבוי המהיר של הפרעושים יש לטפל במקביל בכל החזיתות המועדות.

  2. תכשירים המיועדים לשימוש ישיר בחיית המחמד- קיים מספר רב של תכשירים המיועדים להדברה ישירה: קולרים, תרסיסים, אמפולות ובשנים האחרונות – גם כדורים.

כלל האצבע המנחה, כמו בהדברת מזיקים אחרים: בשל התפתחות עמידויות לתכשירים, לרוב התכשיר החדש ביותר בשוק יהיה היעיל ביותר.

בבואנו לבחור תכשיר עלינו לבחון:

  • נוחות אופן מתן הטיפול ואופי החיה

  • תדירות (תכשירים נעים מפעם בחודש לאמפולות עד לאחת למספר חודשים לכדור או לקולר)

  • רעילות במגע לבני הבית ולעיתים- אף ריח שעלול להפריע לבעלים.

כמו בכל דבר אחר, מחירי התכשירים משתנים ויש לבחון אותם אל מול משך המתן ויעילותם. חלק מהתכשירים משלבים טיפול בקרציות ובפרעושים, חלקם, בעיקר אלו המיועדים לחתולים משלבים גם טיפול לתולעי מעיים ולאקריות אוזניים ומקלים בכך על הטיפול בחיית המחמד.

המלצות

הטיפול הנפוץ והמומלץ כיום הוא טיפול בכדורים - טריספקסיס או נקסגארד לטיפול של אחת לחודש או ברווקטו לטיפול אחת לשלושה חודשים. הכדורים מגיעים בצורך חטיף טעים לבעל החיים ואינם מצריכים מגע, ספיגה על פני העור או הפצת ריח.

לכדור/חטיף יתרון גדול בעיקר עבור משפחות עם ילדים – אין חשש במגע של הילד עם גורם חיצוני כמו קולר רעיל או שאריות אמפולה.

מעבר לכך- מאחר ואלו המוצרים האחרונים שיוצרו - רמת היעילות שלהם גבוהה וטרם נצפתה עמידות.

מאמרים אחרונים

חיפוש לפי תג

bottom of page